woensdag 15 oktober 2014

TUNNELKOORTS

TUNNELKOORTS - Liefde en hoop in tijden van oorlog en modder

Een aangrijpende theatervoorstelling over een jongen in de 1ste Wereldoorlog die moet overleven als wees.
Naar het gelijknamige boek van André Boesberg (uitgave Lannoo, 2008)

Voor iedereen, jong en oud, vanaf 10 jaar.

"Ik weet niet vanwaar hij kwam, die granaat, maar het resultaat was hetzelfde: bagger en bloed. Ik herinner me dat het suizen in mijn oren langzaam minder werd en er volgde een stilte die ik nog nooit had meegemaakt.
Een windvlaag verdreef de rook die boven ons erf hing. Het drong niet tot me door dat mijn ouders er niet meer waren. Dat ik een wees zou zijn voor de rest van mijn leven."

Willem, een jongen van 12, is een gedwongen wees, zoals zovelen tijdens de 1ste Wereldoorlog. Hij trekt met Karel, een vriend van weleer, naar het front. Want daar is veel werk en veel geld te verdienen. Maar wat zij daar zien en meemaken tart alle grenzen van het normale en het menselijke. Het dwingt hem tot keuzes. Zijn prille liefde voor Marieke houdt hem overeind. Hij plant een schone toekomst met haar. Zo gauw de oorlog afgelopen is. Maar wanneer eindigt die rotoorlog?...


'De grooten oorlog' van toen is dan misschien wel lang voorbij, maar wereldwijd worden er nog steeds oorlogen uitgevochten. Vandaar de keuze om dit thema nu aan te kaarten en stil te staan bij de waanzin en absurditeit van oorlogen.
Dit gelaagde verhaal biedt de mogelijkheid om verschillende generaties en leeftijden samen te bereiken. Al dan niet gekaderd in een groter project rond 'de grooten oorlog'.

Concept                              Tg Schemering
Tekstbewerking en regie     Eric Vanthillo en de spelers
Naar het gelijknamige boek van André Boesberg (Lannoo 2008)
Spel                                     Hans Van Cauwenberghe
     + Muziek en zang           Ciska Thomas
     + Licht en techniek         Bob Cornet
Scenografie                         Bart van Merode
Assistentie scenografie       Roeland Geyzen en Sebastiaan Peeters
Kostuums                            Chris Snik
Assistentie kostuums          Claire Vervliet
Foto's                                  Mariano Rubio

Deze voorstelling werd gerealiseerd met de steun van Cultuurcentrum Luchtbal en de provincie Antwerpen en met de hulp van Kopspel Atelier en Theater Froefroe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten